Stavgång Plus

Stavgång plus för dig som söker något intensivare träning och tycker om att vara utomhus

Du kanske även har tänkt dig någon fjällvandring eller åka Vasaloppet och då är det här bra träning för dig. Genom stavgång kan du få bättre kroppshållning, kondition, energiomsättning och styrka. Vi kommer förutom stavteknik träna vår rörlighet, styrka och balans i övningar under vår tur. Vi har vår egen kropp som belastning i övningarna. Passet är av mer pulshöjande och intensivare karaktär än traditionell stavgång.

Aktivitetens upplägg och omfattning kan skräddarsys utifrån dina önskemål.

 

ANMÄLAN: Sker löpande.

LEDARE: Anette Gustafsson/Andreas Carlson.

PRIS: Här har du möjlighet att boka enskilda ”skräddarsydda” pass eller prova-på med kamrat- eller arbetsgruppen.  Prisuppgift och önskemål om upplägg lämnas vid förfrågan.

Boka en kurs för att snabbt komma i gång med effektiv stavgångsträning

Vad ska man ha på sig?

Skor för ändamålet, stadiga och stabila. Rörelsebekväma kläder efter väderlek. Tänk på att du blir varm av aktiviteten.

Om du inte har några stavar har vi ett begränsat antal för utlåning.

Anmäl dig här

Anmälan- och betalningsanvisning PDF

 

 

Varmt välkommen!

 

Daglig utevistelse året runt ger dig en mängd positiva hälsoeffekter.

  • Dagsljuset har effekter på vitaminstatus, skelettuppbyggnad, biologisk klocka och hormonstatus. Detta i sin tur ger minskad frekvens av depression och ångest.
  • Luften ute är i regel mindre bemängd med damm, bakterier, lösningsmedel, kvalster etc. Låga nivåer av damm och stoft i inandningsluften gör lungorna mindre irriterade.
  • Grönskan och naturen i sig har betydelse för stressnivåer, koncentrationsstyrka och återhämtning efter informationsbelastning. Stresstolerans och koncentrationsstyrka höjs.
  • Aktiviteter utomhus tränar balans och muskelmassa samt höjer konditionen. Koordination och muskelstyrka ökar.
  • Skelettet stärks och benskörhet motverkas.
  • Muskulatur och rörlighet behålls.